
FUNCȚIONARE aer condiționat auto
Fiecare mașină din 1990 și până în ziua de azi a fost și este dotată cu acest sistem pentru răcirea autovehiculului. Până în 1990, se folosea tipul de freonR-12, însă acesta a fost interzis pentru că s-a descoperit că afecta grav stratul de ozon. După acel an, a început să se folosească freon de tip R-134a ce nu a mai dăunat stratului de ozon și i-a lăsat posibilitatea de a se regenera și vindeca.
Ce este freonul auto?
Freonul auto este un agent de răcire ce transformă aerul cald din autovehicul în aer rece. Procesul prin care funcționează instalația de climatizare auto este foarte simplu: prin intermediul sistemului are loc absorția aerului existent și introducerea unuia mai rece. De reținut este faptul că acesta se deosebește de sistemul de răcire al frigiderului sau al aerului condiționat din casa oricărui om.
Freonul cu trecerea timpului
Revenind la freon și la evoluția sa, putem spune că la început, a fost folosit destul de mult R-12, oamenii bucurându-se de beneficiile aerului rece emanat în mașină. S-a descoperit ulterior că folosirea acestui tip de freon a început să distrugă masiv stratul de ozon, iar oamenii de știință au început să căute un alt tip de agent de răcire care să nu afecteze atât de mult stratul de ozon. Așa s-a ajuns la R-134a care nu este atât de dăunător ca R-12, dar nici nu păstrează ozonul intact. Se lucrează la o soluție care să fie prietenoasă cu mediul, mai ales că din ce în ce mai mulți șoferi merg în sezonul canicular cu aerul condiționt la maxim.
Din anul 2013, se lucrează la o nouă formulă care să fie superioară celor două și în același timp să fie benefică planetei. Acest agent de răcire se numește HFO-1234yf și merge deja pe mașinile din SUA.
Cum ne dăm seama că autovehiculul are nevoie de reparație sau încărcare?
Una dintre cele mai evidente cauze poate fi răcirea slabă a autoturismului. Dacă simți că răcirea nu mai este la fel de eficientă cum era la început, cel mai bine faci o vizită unui service auto. Acest lucru se întâmplă din cauza existenței a unor particule de praf sau microorganisme pe filtrul acestuia. Un alt motiv îl reprezintă existența unor fisuri sau spargeri pe anumite componente ale sistemului. Cel mai frecvent motiv pentru care instalația de aer condiționat nu mai funcționează ca înainte este nivelul scăzut de freon. Înainte de orice reîncărcare cu freon, este recomandată testarea sistemului pentru a vedea dacă există scurgeri.
În ce constă repararea unui sistem de aer condiționat auto?
În primul rând, se verifică gradul de funcționare a aerului condiționat din autovehicul, se identifică problemele și încep lucrările de reparații. Se începe prin curățarea fiecărei părți componente a aerului condiționat. După curățenie, vine partea esențială de verificare și încărcare freon auto, care este de fapt punctul cheie în repararea acestui sistem. Se verifică pompele și instalația ca totul să fie etanș și să nu existe scurgeri sau părți prin care aerul rece să iasă altfel decât prin ieșirile din autovehicul. Se conectează un aparat cu comenzi manuale ce introduce o anumită cantitate de freon în sistem, conform producătorului mașinii.
Funcționare aer condiționat auto – Sistemul de aer condiționat era văzut în trecut ca un plus pe care doar anumite mașini îl aveau. În prezent, a devenit un element obligatoriu, însă trebuie întreținut și verificat periodic dacă vrei să te bucuri de zile răcoroase în mijlocul verii.