
AER CONDIȚIONAT AUTO
Cum funcționează sistemul de aer condiționat auto
Greșeli pe care le faci la manevrarea A/C auto
Cele mai comune probleme întâlnite la reparația în service
Sfaturi de întreținere a instalației de aer condiționat
Cum iți dai seama dacă sistemul de climatizare are defecțiuni
Învață să folosești corect și eficient instalația de aer condiționat cu care este dotată mașina ta.
Aerul condiționat auto a trecut de mult timp de la clasificarea de moft la cea de necesitate. Poate și pentru că, de-a lungul timpului, acesta și-a dovedit eficiența în ceea ce privește confortul pasagerilor și, mai ales, pe cel al conducătorului auto. Dacă abia ai devenit șofer sau ai deja experiență, iată câteva lucruri importante pe care ar trebui să le știi despre A/C auto pentru a-i prelungi viața și ca să preîntâmpini eventuale probleme ale acestuia.
Modul în care este utilizat aerul condiționat auto determină perioada de funcționalitate a acestuia, investițiile ulterioare în reparații, chiar și posibilele probleme de sănătate, dar mai ales comoditatea cu care te deplasezi dintr-un loc în altul. Până la urmă, un A/C auto exact asta face: condiționează confortul în timpul unei călătorii cu mașina.
Aerul condiționat reprezintă deja, de foarte mulți ani, o dotare standard pentru toate autoturismele. Asta, și mulțumită faptului că s-a înțeles necesitatea lui și rolul în crearea unei temperaturi optime pe parcursul drumurilor lungi și scurte deopotrivă. Pe lângă faptul că menține temperatura la un nivel optim, acesta are și rolul de a regla umiditatea aerului din interior, atât vara, cât şi iarna.
În mod obișnuit, dacă întreținerea se face periodic și se ține cont de unele sfaturi, aerul condiționat al autoturismului ar trebui să funcționeze fără dificultate o perioadă îndelungată, indiferent de sezon. Pentru a-ți veni în ajutor cu sfaturi, îți prezentăm în materialul de mai jos informații esențiale despre felul în care se menține buna funcționare a A/C auto, ce presupune asta și felul în care mașina ta să se prezinte „la patru ace” pentru perioade îndelungate.
Cum funcționează sistemul de aer condiționat auto
Aerul condiționat auto este folosit pentru a răcori interiorul mașinii vara, dar, la fel de bine, pentru a încălzi atmosfera pe timp de iarnă. Funcționează pe principiul compresorului absorbant precum sistemul de climatizare de acasă, dacă ai unul cu ajutorul căruia poți controla temperatura. Pe scurt – necesită un circuit etanș frigorific prin care circulă freonul și un circuit de răcire, iar combinația dintre rece și cald creează condițiile optime de climatizare. Nu o să intrăm în noțiuni despre mecanică, dar iți spunem din ce este compus un sistem de aer condiționat auto:
Compresorul are rol de a comprima agentul frigorific și de a-l transforma în stare lichidă din stare gazoasă;
condensatorul;
evaporatorul sau ventilatorul – singurul element care nu se află în compartimentul motorului;
dezumidificatorul – rezervor al agentului frigorific;
valva sau supapa de expansiune;
vaporizatorul;
senzorul de presiune;
orificiul de mentenanță;
furtunuri sau conducte de aluminiu;
agentul frigorific sau freonul – nu neapărat un element, ci un factor.

Greșeli pe care le faci la manevrarea A/C auto
Din păcate, foarte multe greșeli pe care le poți face atunci când folosești aerul condiționat sunt involuntare și inconștiente tocmai pentru că nu se cunosc aspecte de detaliu care ar putea ajuta la buna acționare a acestuia. Lucruri de evitat în manevrarea aerului condiționat auto:
Îndreptarea fantelor de aerisire spre pasager – posibil una dintre cele mai comune greșeli întâlnite este direcționarea incorectă a gurilor de ventilare spre scaunul pasagerului, lucru care nu este recomandat deloc. Nici din punctul de vedere al sănătății, ținând cont că fluxul de aer va fi direcționat mai ales îndreptat spre față și piept, dar nici al eficacității. O soluție corectă ar fi îndreptarea fantelor spre plafon, iar aerul va fi astfel distribuit uniform și eficient spre toți ocupanții.
Neglijarea lucrărilor de întreținere – aerul condiționat auto are nevoie, la un anumit interval (preferabil la doi ani), să îi fie schimbate filtrele, să fie încărcat cu freon, să fie încărcat cu ulei și multe alte operațiuni de mentenanță. De regulă, asta se propune la parcurgerea unei anumite distanțe de kilometri. Pentru ca instalația să nu sufere periodic defecțiuni, indicațiile arată spre verificări regulate; astfel, vei evita cheltuielile suplimentare în caz de reparație, costuri care pot crește în cazul în care se ignoră constant problemele. În plus, sistemul murdar ar putea îmbolnăvi pasagerii din vehicul cu poluare, micro-organisme nocive și pot conduce la alte neplăceri.
Aerul condiționat auto este activat prea curând – performanțele A/C auto sunt influențate și de greșeala de a-l porni imediat ce ai urcat în automobil. Pentru că există diferențe de temperatură între interior și exterior, dispozitivul nu va reuși să scadă sau să crească temperatura îndată, astfel că va fi supraîncărcat fără să fie util. Specialiștii recomandă ca, înainte de a activa instrumentul, să se facă o ventilare sau să se aștepte preț de câteva minute după urcarea la bord înainte de a-l activa.
Funcția de recirculare se menține activă permanent –instalația de aer condiționat auto dispune de mai multe setări, iar funcția de recirculare activă este cea mai comună. Fie că este vorba despre aer rece sau despre aer cald, atunci când instalația este setată, se îngreunează răcirea sau încălzirea – nu trebuie lăsată așa, ci dezactivată pentru ca în interior să pătrundă doar aer proaspăt.
Ori este deschis, ori este închis – sunt conducători auto care preferă fie să nu folosească niciodată sistemul A/C în mașină, fie să îl folosească în mod excesiv. Indiferent cum ar fi, nici una dintre situații nu se cataloghează ca fiind preferată. Există o concepție printre șoferi conform căreia, dacă se merge cu sistemul de climatizare setat pe OFF, sunt făcute economii la combustibil, dar consumul este oricum redus. Ansamblul trebuie să ruleze atunci când autovehiculul se află în mișcare; astfel, componentele instalației sunt lubrifiate corespunzător. Nu ar fi necesară pornirea climei nici când este vorba despre plimbări scurte de câteva minute căci pornirea și repornirea la intervale scurte uzează mai rapid instalația.
Aerul condiționat nu se oprește mai devreme – Apa condensată și acumulată în timpul funcționării pe vaporizatorul instalației de climatizare se evaporă dacă sistemul este stopat înainte de sosirea la destinație, lucru ce ar trebui să devină obișnuință. Așadar se împiedică dezvoltarea de mucegai sau bacterii care pot dauna. Poate părea realmente ridicol, dar există și riscul de șoc termic dacă nu se oprește cu 5-10 minute înainte de a se ajunge la destinație. Altfel persoanele nu ar dispune de mediul potrivit pentru aclimatizare facilă între fluctuațiile termice.
Aerul condiționat ON, geamurile OFF – adică ai ales să călătorești cu aerul condiționat auto pornit, dar combini funcția asta cu adierea exterioară având ferestrele ușor crăpate sau deschise larg. Deși plăcut, aerul răcoritor din exterior riscă să pună presiune pe instalație. Cum sarcina devine mai dificilă, există și posibilitatea ca acesta să fie suprasolicitat. Pe scurt, alege să șofezi cu geamurile deschise sau cu aerul condiționat pornit, dar nu cu ambele concomitent.
Mirosurile neplăcute sunt ignorate – la fel ca oricare obiect avariat, și ansamblul de aer condiționat îți dă anumite semne atunci când ar fi indispensabilă inspecția unor specialiști dintr-un service auto. Unul dintre acestea este atunci când, la pornire, se simte un miros neplăcut – care deși dispare în câteva minute și nu mai persistă – înseamnă că se impune o igienizare obligatorie. O intervenție de acest gen este ieftină, dar dacă se amână nejustificat ar putea deveni sinonimă cu înlocuirea completă a structurii tehnice și ar avea implicații financiare ridicate.
Cele mai comune probleme întâlnite la reparația în service
Aerul condiționat auto se comportă la fel cam la toate mașinile pentru că și folosirea este aproape identică în rândul șoferilor. Tocmai de aceea, și chestiunile care pot apărea sunt similare. Totuși, poți face un test de diagnoză auto Brașov performantă la service-urile auto, în avans, pentru verificarea stării instalației A/C și pentru a fi realizate proceduri de remediere, dacă este cazul. Unele dintre cele mai comune defecțiuni semnalate la A/C auto sunt următoarele:
stricarea unor componente ce implică evaporarea freonului din instalație;
alterarea compresorului ca urmare a căldurii produse sau uzura prematură a acestuia dacă este pornit la turație accelerată;
scăderea debitului de aer de răcire, iar aici sunt factori multipli care pot facilita apariția acestei probleme, mai ales că sunt diverse piese ce ar putea să acționeze la capacitate redusă. În principiu, când fluxul de aer este mai slab, sunt deteriorate garniturile de sigiliu, s-a acumulat și depus mucegai sau căile de ieșire pentru ventilație sunt blocate, un furtun este slăbit și presiunea slabă;
aerul nu mai răcește atunci când există scurgere de freon, dar la fel de bine, alte componente pot fi defecte sau fisurate, iar în acest caz, este impusă înlocuirea acestora;
aerul de răcire este cald sau nu suficient de rece posibil din cauză că circuitul s-a defectat și are părți uzate, poate chiar compresorul să fie complet defect;
supapa de expansiune s-a blocat și distribuția agentului frigorific nu se face în parametri normali și se eliberează intermitent aer rece și aer cald.
Sfaturi de întreținere a sistemului de aer condiționat al mașinii
Instalației de aer condiționat ar trebui să i se acorde aceeași atenție ca tuturor componentelor autoturismului, pentru că, până la urmă, constituie o parte la fel de importantă a vehiculului. Sunt anumite proceduri standard care pot menține bunul mers al instalației de climatizare. La un moment, va fi necesar să se apeleze la mecanici auto profesioniști în vederea restabilirii condițiilor optime, dar întreținerea începe „de-acasă”. Altfel, costurile de reparație se pot dovedi mai mari decât cele de păstrare.
Mai devreme nu înseamnă mai mult
Echipamentul de climatizare este menținut bine mai mult timp dacă se optează pentru ventilarea mașinii înainte de a fi pornită. Un singur minut de geamuri și portiere lăsate deschise ar facilita circulația aerului, pentru ca mai apoi să se facă urcarea și pornirea în siguranță. O chestiune extrem de simplă se poate dovedi foarte eficientă – vara optează pentru parcarea mașinii la umbră, evitând astfel închiderea sau forțarea instalației de răcire. Dacă locul este unul cu expunere, acoperă atât cât poți ferestrele, din interior, reducând efectul de seră.

Freonul și uleiul
Un alt aspect de care trebuie să se țină cont este încărcarea cu freon; asta, pentru ca performanțele să rămână la cote ridicate, chiar și pe timp de iarnă. Cert este că, dacă atunci când conduci și te bucuri de un mediu plăcut, concentrarea se raportează proporțional la acest detaliu, respectiv comoditatea. Și filtrele sunt la fel de valoroase pentru că, dacă sunt murdare, scade cantitatea de aer eliberat. Acestea se schimbă anual sau așa cum indică experții, la fiecare 15.000 de km parcurși. Injectarea suplimentară cu ulei este la fel de însemnată.
Prevenția este mai benefică decât combaterea
Acționarea pe termen lung a instalației A/C auto este facilitată și de verificarea constantă. Din acest motiv, este esențial să se urmărească periodic felul în care se comportă și, dacă sunt observate orice modificări, să se realizeze controale pentru a preîntâmpina deranjamente care ulterior pot avansa. Pe scurt, cu cât diagnosticarea se execută mai timpuriu, cu atât și eficiența crește. A nu se neglija nici tratamentul antiseptic sau antibacterian și, implicit, curățarea.
Pornește-l, deși pare că nu e nevoie
În pofida faptului că nu folosești mașina din diverse motive, nu renunța la punerea în funcțiune a acesteia, chiar dacă stă pe loc. Pornește și aerul condiționat, mai ales în condiții de staționare prelungită. Procedura asta se va face chiar și iarna pentru eliminarea umidității în exces. Se recomandă deschiderea săptămânală în vederea întreținerii compresorului și a prevenirii formării de mucegai în conducte: 5-10 minute săptămânal ar fi suficiente.
Cum îți dai seama că instalația de climatizare are defecțiuni?
Semnele defecțiunii A/C auto sunt multiple și variate, fiecare dispozitiv comportându-se diferit din cauze la fel de diverse. Îți poți da seama destul de ușor când aerul condiționat auto nu funcționează potrivit atunci când observi următoarele:
temperatura nu se schimbă deloc, ceea ce poate însemna defecțiunea completă a climatizării;
nu se afișează temperatura din interior;
dezaburirea geamurilor se face lent;
distribuirea geamurilor nu se face uniform și corespunzător;
performanțele în utilizare sunt scăzute;
sunt emanate mirosuri neplăcute;
se aud zgomote neobișnuite care până atunci nu fuseseră prezente;
puterea de răcire și cea de încălzire au scăzut considerabil;
sunt scurgeri vizibile de lichide (când rulmenții compresorului sunt uzați);
aerul care pătrunde este cald în loc de rece;
s-a blocat ambreiajul electromagnetic care cuplează conectarea compresorului la motor;
nu se aude sunetul de pornire al A/C-ului auto, adică declanșatorul care ar trebui să se activeze instant;
pe compresor se formează gheață.
Orice crezi că s-a schimbat la aerul condiționat auto, nu lua problema în propriile mâini crezând că poți rezolva situația de unul singur. Doar o persoană de la un service este calificată să ia deciziile cele mai potrivite pentru remediere; altfel, riști să faci mai mult rău decât bine.
Învață să folosești eficient instalația de aer condiționat auto
Cu toate că ai crede că nu este vital, sunt diverse aspecte legate de folosirea optimă a sistemului de aer condiționat auto. Posibil ca unele dintre ele să îți fie familiare și să ți le reamintim, dar la fel de bine sunt șanse să le cunoști abia acum. Oricum ar fi, sunt indicații corespunzătoare și folositoare:
păstrează o diferență de cel mult cinci grade între temperatura interioară și cea exterioară, mai cu seamă când deplasările sunt pe distanțe lungi;
înlocuiește în mod regulat filtrele care curăță aerul poluat din exterior;
când conduci printr-un tunel, să ai în vedere utilizarea funcției de recirculare;
dacă ai disponibilă opțiunea de modul automat, optează pentru aceasta după setarea de aer condiționat, iar consumul va fi mai mic;
întotdeauna păstrează ferestrele închise când A/C auto este în funcțiune, necondiționat de rularea la temperaturi înalte sau scăzute;
folosește întotdeauna modul de recirculare a aerului (imediat după ce aerul condiționat a început să facă răcoare) pentru ca să fie folosit aerul din interior în locul celui de-afară;
lasă ventilatorul să mai acționeze puțin la cel puțin viteză medie înainte de a-l opri brusc;
verifică nivelul de combustibil, dar înainte de orice, informează-te asupra consumului generat de A/C-ul mașinii tale.
Reparațiile și întreținerile sistemului de aer condiționat auto se operează exclusiv în cadrul unui atelier care dispune de mecanici cu pregătire profesională, aparatură performantă și răspunsuri la întrebări. Service-ul AutoChelu din Brașov oferă asistență completă pentru A/C auto, așa că, dacă te afli în vacanță, locuiești în oraș sau ești în tranzit ori prin împrejurimi și remarci anormalități ale sistemului, atunci poți apela cu încredere la această stație de întreținere.
Echipamentele folosite sunt din gamă de top și oferă intervenții complete pentru constatare, diagnosticare, testare presiune, sudură în aluminiu, curățare și igienizare, înlocuire compresoare, valve, senzori, încărcare cu freon.
Dacă ai nevoie de consultanță și expertiza unui tehnician, poți apela numărul +40(761)677707 sau poți trimite un email la service@autochelu.ro pentru o programare.